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SD-CA med.+papillär/Hypopara, OP 2007, RJT, RJD, AHB+onk.Reha: Allgäu /

Antwort auf: Forschung: Papillärer Schilddrüsenkrebs – Krebsgene

| Beitrags-ID: 310598

… und hier ist auch schon die Antwort von Prof. Zitzelsberger:

Die Studie wurde abgeschlossen und ergab drei Proteinmarker sowie zwei genomische Marker, die mit der Metastasierung papillärerer Schilddrüsenkarzinome in Verbindung stehen. Die Proteinmarker wurden bereits publiziert (Nipp M, Elsner M, Balluff B, Meding S, Sarioglu H, Ueffing M, Rauser S, Unger K, Höfler H, Walch A, Zitzelsberger H: S100-A10, thioredoxin, and S100-A6 as biomarkers of papillary thyroid carcinoma with lymph node metastasis identified by MALDI imaging. J Mol Med (Berl). 2012 Feb;90(2):163-74. doi: 10.1007/s00109-011-0815-6.; Abstrakt ist unten angefügt).
Die genomischen Marker sind noch nicht veröffentlicht, das Manuskript steht jedoch kurz vor der Einreichung. Ich kann Ihnen mitteilen, dass wir hier IQGAP1 und TMX4 als weitere prognostische Marker beschreiben. Das Ergebnis ist insofern interessant, als die die drei publizierten Proteinmarker (S100-A6, S100-A10 und TXN) an demselben Signalweg beteiligt sind, wie der genomische Marker IQGAP1 (TGF-ß abhängiger EMT Signalweg).
Diese Marker müssten nun in einem nächsten Schritt an einem unabhängigen Tumorkollektiv validiert werden – diese Validierung steht noch aus.

Ich hoffe, dass Ihnen diese Informationen weiterhelfen. Sie können mich gerne kontaktieren, wenn Sie weitere Informationen benötigen.

Mit freundlichen Grüßen
Horst Zitzelsberger

Abstrakt der publizierten Proteinmarker:

In papillary thyroid carcinoma (PTC), metastasis is a feature of an aggressive tumor phenotype. To identify protein biomarkers that distinguish patients with an aggressive tumor behavior, proteomic signatures in metastatic and non-metastatic tumors were investigated comparatively. In particular, matrix-assisted laser desorption/ionization (MALDI) imaging mass spectrometry (IMS) was used to analyze primary tumor samples. We investigated a tumor cohort of PTC (n = 118) that were matched for age, tumor stage, and gender. Proteomic screening by MALDI-IMS was performed for a discovery set (n = 29). Proteins related to the discriminating mass peaks were identified by 1D-gel electrophoresis followed by mass spectrometry. The candidate proteins were subsequently validated by immunohistochemistry (IHC) using a tissue microarray for an independent PTC validation set (n = 89). In this study, we found 36 mass-to-charge-ratio (m/z) species that specifically distinguished metastatic from non-metastatic tumors, among which m/z 11,608 was identified as thioredoxin, m/z 11,184 as S100-A10, and m/z 10,094 as S100-A6. Furthermore, using IHC on the validation set, we showed that the overexpression of these three proteins was highly associated with lymph node metastasis in PTC (p < 0.005). For functional analysis of the metastasis-specific proteins, we performed an Ingenuity Pathway Analysis and discovered a strong relationship of all candidates with the TGF-β-dependent EMT pathway. Our results demonstrated the potential application of the MALDI-IMS proteomic approach in identifying protein markers of metastasis in PTC. The novel protein markers identified in this study may be used for risk stratification regarding metastatic potential in PTC.

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